Categorie: Fietsverzekering

ebike verzekering

Wat zijn de kosten van een verzekering voor een elektrische fiets?

Elektrische fietsen zijn ‘in’. Iedereen wil er eentje want het brengt zoveel voordelen met zich mee. Je hoeft minder te trappen, het maakt mensen mobiel en het is een prima alternatief om de wagen thuis te laten staan. Uiteraard komt met dit soort fiets het belang van een verzekering naar boven. Welke verzekering heb je nodig?

Verzekering elektrische fiets

Een gewone fiets waar een hulpmotor en trapondersteuning aanwezig is, bestaat er geen verplichte verzekering. Dat is ook zo voor een E-bike en Speed Pedelec als er geen trapondersteuning aanwezig is. De voorwaarde is hier dat de fiets niet autonoom kan voortbewegen.

Trapondersteuning is dan weer dat er een elektrische ondersteuning werkzaam is bij het trappen. Dan is de familiale verzekering voldoende en geniet je dekking voor schade aan derden.

Met een Speed Pedelec waar een autonome motor op bevestigd is kan je geen beroep doen op de familiale verzekering. Een autonome motor kan je met een startfunctie aanzetten en beweegt hij voort zonder dat je moet trappen. Dan is een bromfietsverzekering wel nodig. Vraag dan een BA-bromfiets polis aan bij je verzekeringsagent.

De kosten voor zo een verzekering hangen af van de soort elektrische fiets die je aankoopt.

Neem er tevens een verzekering fiets diefstal bij, dan ben je gedekt tegen beschadiging, verlies of diefstal van de fiets.

Elektrische fietsen met gewone trapondersteuning tot 45 km/u kan je ook verzekeren. Ook hier hangt de kostprijs af van het type fiets en de tarieven van de verzekering.

Welke fiets kiezen?

Bij elektrische fietsen zijn er drie types:

  1. Fiets met hulpmotor en trapondersteuning
  • Deze fietsen hebben een vermogen tot 250 W en
  • Een snelheidsbeperking tot 25 km/uur.
  • Er is enkel een trapondersteuning aanwezig.
  • Een minimale leeftijd is er niet.
  • Er zijn ook geen verplichtingen naar helm, rijbewijs, inschrijving, nummerplaat en certificaat van overeenstemming nodig.
  • Naar verkeersregels toe is dit hetzelfde als voor fietsers.
  1. Gemotoriseerde fiets (E-bike)
  • Hebben een vermogen tot 1000 W
  • Er is een snelheidsbeperking tot 25 km/uur
  • Trapondersteuning aanwezig
  • Minimale leeftijd om deze te gebruiken: 16 jaar.
  • Niet verplicht: helm, rijbewijs, inschrijving en nummerplaat.
  • Wel verplicht: certificaat van overeenstemming
  • Zelfde verkeersregels als bij fietsers.
  1. Bromfiets klasse Speed Pedelec
  • Een vermogen tot 4000 W
  • Snelheidsbeperking tot 45 km/uur
  • Trapondersteuning aanwezig
  • Minimale leeftijd van 16 jaar.
  • Verplicht: fietshelm of bromfietshelm, rijbewijs.
  • Inschrijving en nummerplaat aanvragen doe je bij een verzekeringsmakelaar.
  • Certificaat van overeenstemming nodig. Dit kan je verkrijgen bij de fietshandelaar.
  • Zelfde verkeersregels als bromfietsers.

Als je op zoek gaat naar een nieuwe elektrische fiets dan merk je snel dat de kostprijs vrij hoog ligt. Kijk daarom zeker naar tweedehands fietsen op de gekende zoekertjes websites in ons land. Daar heb je heel wat keuze en de prijs zal een pak lager liggen. Maak steeds een afspraak zodat je de fiets eens kan bekijken en testen. Op die manier merk je snel of alles nog goed werkt.

Handig is om er meteen een fiets gps bij te nemen. Als je een fervent fietser bent en nieuwe routes wil ontdekken, dan is dit zeker geen overbodige luxe.

digitaal aanrijdingsformulier

Crashform, de app die het papieren aanrijdingsformulier moet vervangen

Van verzekeraars wordt vandaag de dag verwacht dat ze de digitale kaart trekken. Maar Crashform, de applicatie voor smartphones en tablets die het traditionele aanrijdingsformulier moet vervangen, wordt nauwelijks gebruikt. In ruim 99% van de ongevallen verkiezen verzekerden nog steeds een aangifte met pen en papier.

Begin 2017 lanceerde Assuralia Crashform. De app werd door 47.000 Belgen gedownload maar wordt dus nauwelijks gebruikt. Er is dan ook geen grote promotiecampagne bij de lancering van de app begin dit jaar geweest. Hoewel de applicatie enkele voordelen biedt tegenover het papieren aanrijdingsformulier moet Crashform nog enkele hindernissen overwinnen om populair te kunnen worden. Bovendien blijken Belgische bestuurders vooralsnog enige drempelvrees te hebben tegenover het gebruik van de app.

Voordelen

  • Volgens Assuralia levert de applicatie tijdwinst op. Als gebruiker kan je op voorhand al een aantal persoonlijke en verzekeringsgegevens invullen. Deze informatie kan je snel invoegen als je bij een ongeval betrokken raakt.
  • Bovendien helpt Crashform om het aanrijdingsformulier correct en volledig op te stellen. Het gebruik ervan verkleint het risico op foutjes en onvolledige informatie.

Hindernissen

  • De werkwijze van Crashform. De elektronische aangifte veronderstelt dat je het aanrijdingsformulier digitaal ondertekent via één smartphone of één tablet. Dat kan het toestel van de tegenpartij zijn, een bestuurder die je wagen zonet aanreed en wiens rijstijl je ongehoord roekeloos vindt. Slechts weinigen vertrouwen die handelwijze.
  • Als je het toestel van de tegenpartij gebruikt, moet je bovendien eventuele persoonlijke opmerkingen – het gedeelte van de aangifte dat niet alle betrokken partijen moeten ondertekenen – via zijn smartphone doorgeven…

Men verwacht daarom pas een doorbraak van de elektronische aangifte, als alle bij de aanrijding betrokken partijen het ongeval via hun eigen smartphone of tablet kunnen melden. Nochtans ontvangen de betrokkenen, eens de elektronische ongevalsaangifte is ondertekend, die nu al onmiddellijk in hun mailbox. Ook de verzekeraar en de makelaar ontvangen de aangifte meteen per mail. Voor de makelaar geldt wel dat je het e-mailadres van je verzekeringstussenpersoon moet vermelden.

Leeftijd

De drempel om de app te benutten blijkt dus hoog. Ook onze noorderburen, nochtans geen ‘achterblijvers’ wat het aanwenden van digitale snufjes betreft, staan veeleer aarzelend tegenover het elektronisch doorgeven van een aanrijding. Er zijn meerdere redenen:

  • De meeste mensen houden van nature vast aan oude gewoontes. De applicatie heeft dus tijd nodig om ingeburgerd te geraken.
  • Een andere psychologische drempel om Crashform te downloaden is dat de doorsnee autobestuurder liever niet onder ogen ziet dat hij bij een ongeval betrokken kan raken. De boodschap dat een ongevalsaangifte elektronisch kan, glijdt daardoor wat van hem af. Nochtans blijkt uit cijfers dat ruim zes op de honderd bestuurders van personenwagens binnen een jaar een ongeval veroorzaken.
  • Het gros van de verzekeringsbewijzen (of de groene kaarten) beschikt nog niet over een QR-code. Die is nodig om heel wat verzekeringsgegevens op voorhand al op uw smartphone of tablet in te vullen.

Zoals zo vaak blijkt het wantrouwen tegenover de app ook een kwestie van generatieverschillen. Jonge mensen die nu hun rijbewijs halen, ervaren de app als vanzelfsprekend. Bij hen bestaan deze veelal psychologische drempels niet.

rijwielenverzekering

Je fiets verzekeren. Wat zijn de mogelijkheden?

Het zomert! Zin om er met de fiets op uit te trekken? Logisch, je fiets is je vrijheid en recreatief fietsen is op de koop toe nog gezond ook. Met een fietsbijstand ben je altijd gerust en geniet je van een zorgeloze, sportieve zomer. Je verzekert jezelf immers de klok rond van hulp bij pech (ook bij een lekke band bijvoorbeeld) en een ongeval. 24 uur per dag, 7 dagen op 7. Heb je een gloednieuwe fiets of is je fiets maximaal 1 jaar oud? Dan mag je er wellicht niet aan denken dat je fiets gestolen of beschadigd wordt. In dat geval kan je zelfs een fietsomnium overwegen.

Een fietsbijstand verzekert je van hulp als je fiets beschadigd is. Er komt een hersteller bij je langs en als de schade niet onmiddellijk hersteld kan worden, wordt je fiets naar je verblijfplaats, je bestemming of je fietsenmaker gebracht. Ook als je fiets gestolen is, krijg je meestal bijstand. De voorwaarden van een fietsbijstand verschillen enorm van verzekeraar tot verzekeraar dus lees die vooraf even goed na. In de meeste gevallen kan je voor alle types fietsen een fietsbijstand afsluiten. Stads-, plooi-, bak- en racefietsen, mountainbikes, e- bikes en bromfietsen t.e.m. 125 cc; het is allemaal mogelijk. Hou er wel rekening mee dat je bijstand niet geldt bij deelname aan wielerwedstrijden.

Een fietsomnium (ook wel rijwielverzekering genoemd) dekt alle schade die ontstaat aan een fiets. Niemand van ons wil immers met lege handen achter blijven wanneer zijn of haar fiets wordt gestolen, of in onbruik raakt door een ongeval. De basis fietsomnium zal dekking geven voor alle kosten die ontstaan ten gevolge van diefstal van de fiets. De verzekeraar zal een verzekerde fiets naar keuze vergoeden naar zijn nieuwwaarde of inmiddels zijnde waarde. Geheel vrijblijvend kan de verzekerde ook kiezen voor een extra dekking van de schade. De verzekeraar zal dan niet alleen de kosten ten gevolge van diefstal van de fiets vergoeden, maar ook schade door vandalisme of een ongeval.

De dekking van fietsverzekeringen is enorm verschillend. Terwijl de ene fietsverzekeraar enkel dekking geeft in België, geven andere fietsverzekeraars dan weer dekking over heel Europa of de hele wereld. Trek je graag als amateurfietser of fervente sporter eens een baantje tijdens de vakantie? Kijk dan zeker na of de fietsverzekeraar dekking geeft voor schade of diefstal in het buitenland.

Hoe wordt de waarde van de fiets berekend? Doorsnee gezien werken fietsverzekeraars op twee manieren: ofwel wordt er verzekerd aan de nieuwwaarde van de fiets, ofwel aan de afschrijvingswaarde.

  • Dekking op basis van afschrijving. De verzekeraar zal met de verzekeringsnemer een vast percentage vaststellen waartegen de fiets maandelijks in waarde verminderd. Bijvoorbeeld 1,2 of meer %. In geval van een ongeval of diefstal zal de verzekeraar vergoeden op basis van de momentele waarde (maand waarin het ongeval of de diefstal plaats vond).
  • Dekking op basis van nieuwwaarde. Wanneer je als verzekeringsnemer voor een dergelijke fietsverzekering kiest, krijg je de totale aanschaffingswaarde van de fiets terug. Niet onbelangrijk: een fietsverzekeraar gaat nooit de volledige nieuwwaarde of huidige waarde vergoeden. Verzekeraars werken steeds met een vrijstelling of eigen risico.

Let op: geld lenen kost ook geld.