Categorie: Oldtimerverzekering

digitaal aanrijdingsformulier

Crashform, de app die het papieren aanrijdingsformulier moet vervangen

Van verzekeraars wordt vandaag de dag verwacht dat ze de digitale kaart trekken. Maar Crashform, de applicatie voor smartphones en tablets die het traditionele aanrijdingsformulier moet vervangen, wordt nauwelijks gebruikt. In ruim 99% van de ongevallen verkiezen verzekerden nog steeds een aangifte met pen en papier.

Begin 2017 lanceerde Assuralia Crashform. De app werd door 47.000 Belgen gedownload maar wordt dus nauwelijks gebruikt. Er is dan ook geen grote promotiecampagne bij de lancering van de app begin dit jaar geweest. Hoewel de applicatie enkele voordelen biedt tegenover het papieren aanrijdingsformulier moet Crashform nog enkele hindernissen overwinnen om populair te kunnen worden. Bovendien blijken Belgische bestuurders vooralsnog enige drempelvrees te hebben tegenover het gebruik van de app.

Voordelen

  • Volgens Assuralia levert de applicatie tijdwinst op. Als gebruiker kan je op voorhand al een aantal persoonlijke en verzekeringsgegevens invullen. Deze informatie kan je snel invoegen als je bij een ongeval betrokken raakt.
  • Bovendien helpt Crashform om het aanrijdingsformulier correct en volledig op te stellen. Het gebruik ervan verkleint het risico op foutjes en onvolledige informatie.

Hindernissen

  • De werkwijze van Crashform. De elektronische aangifte veronderstelt dat je het aanrijdingsformulier digitaal ondertekent via één smartphone of één tablet. Dat kan het toestel van de tegenpartij zijn, een bestuurder die je wagen zonet aanreed en wiens rijstijl je ongehoord roekeloos vindt. Slechts weinigen vertrouwen die handelwijze.
  • Als je het toestel van de tegenpartij gebruikt, moet je bovendien eventuele persoonlijke opmerkingen – het gedeelte van de aangifte dat niet alle betrokken partijen moeten ondertekenen – via zijn smartphone doorgeven…

Men verwacht daarom pas een doorbraak van de elektronische aangifte, als alle bij de aanrijding betrokken partijen het ongeval via hun eigen smartphone of tablet kunnen melden. Nochtans ontvangen de betrokkenen, eens de elektronische ongevalsaangifte is ondertekend, die nu al onmiddellijk in hun mailbox. Ook de verzekeraar en de makelaar ontvangen de aangifte meteen per mail. Voor de makelaar geldt wel dat je het e-mailadres van je verzekeringstussenpersoon moet vermelden.

Leeftijd

De drempel om de app te benutten blijkt dus hoog. Ook onze noorderburen, nochtans geen ‘achterblijvers’ wat het aanwenden van digitale snufjes betreft, staan veeleer aarzelend tegenover het elektronisch doorgeven van een aanrijding. Er zijn meerdere redenen:

  • De meeste mensen houden van nature vast aan oude gewoontes. De applicatie heeft dus tijd nodig om ingeburgerd te geraken.
  • Een andere psychologische drempel om Crashform te downloaden is dat de doorsnee autobestuurder liever niet onder ogen ziet dat hij bij een ongeval betrokken kan raken. De boodschap dat een ongevalsaangifte elektronisch kan, glijdt daardoor wat van hem af. Nochtans blijkt uit cijfers dat ruim zes op de honderd bestuurders van personenwagens binnen een jaar een ongeval veroorzaken.
  • Het gros van de verzekeringsbewijzen (of de groene kaarten) beschikt nog niet over een QR-code. Die is nodig om heel wat verzekeringsgegevens op voorhand al op uw smartphone of tablet in te vullen.

Zoals zo vaak blijkt het wantrouwen tegenover de app ook een kwestie van generatieverschillen. Jonge mensen die nu hun rijbewijs halen, ervaren de app als vanzelfsprekend. Bij hen bestaan deze veelal psychologische drempels niet.

oldtimerverzekering

Hoe je oldtimer verzekeren?

Wanneer het begint te zomeren, besluiten liefhebbers van oldtimers om er op een zekere dag één aan te kopen. Het zonnetje nodigt maar al te vaak uit tot een plezier ritje met die speciale bolide. De zoektocht naar de juiste oldtimerverzekering kan beginnen. Een oldtimerverzekering is immers geen gewone autoverzekering. Enkele zaken die je best even voor jezelf nagaat.

Zal je echt frequent met de oldtimer rijden of zal de auto alleen worden gebruikt voor korte afstanden? Ga je er mee naar je werk of is het een auto om in uw vrije tijd mee te rijden? Voor alle duidelijkheid: auto’s die ouder zijn dan 25 jaar hoef je niet per se als oldtimer te laten inschrijven en te verzekeren. (Deze leeftijdsgrens wordt opgetrokken naar 30 jaar van zodra de Belgische Wet wordt aangepast in overeenstemming met de Europese Richtlijn die in april 2014 in werking is getreden en die de technische keuring voor alle voertuigen in de Europese Unie regelt.)

Kies je voor een oldtimerverzekering dan krijg je een specifieke O-nummerplaat met enkele extra voordelen.

  • Je betaalt minder verkeersbelasting.
  • Je oldtimer hoeft niet meer naar de jaarlijkse technische keuring. Alleen bij je inschrijving als ‘oldtimer’ moet je één keer naar een vereenvoudigde keuring.

Geen voordelen zonder nadelen. Het belangrijkste nadeel van een officiële oldtimer (met O-nummerplaat) is dat je er veel minder mee mag rijden. Je mag hem niet gebruiken:

  • voor commercieel of professioneel gebruik.
  • voor woon-werk- en woon-schoolverkeer.
  • voor betaald vervoer (taxi, …).
  • voor interventieopdrachten (politie, …).
  • om mee te rijden als het donker is.
  • om op een autostrade rijden.

Toch nog enkele bedenkingen alvorens je beslist om je wagen in te schrijven als gewone auto. Omdat je met een auto van 25 jaar oud veel minder rijdt dan met een gloednieuwe wagen neem je best een aangepaste autoverzekering. Vaak is het een goed idee om voor een kilometerverzekering te kiezen. Dat is een autoverzekering per gereden kilometer. Hoe minder je rijdt, des te minder je betaalt. En rijd je minder dan je dacht? Dan krijg je het verschil terugbetaald.

Een omniumverzekering wordt meestal aangegaan wanneer een nieuwe wagen gekocht wordt, maar hoe zit het met de verzekering voor oldtimers? Een omniumverzekering voor oldtimers, het bestaat. Verzekeren tegen brand, natuurgeweld, diefstal of vandalisme is soms geen overbodige luxe voor oldtimers die vaak ook aanzien worden als investering. Als oldtimer liefhebber heb je duidelijk wel iets over voor je oldtimer, waarom dan geen degelijke verzekering?

Om een oldtimer omnium te laten verzekeren, zal een schattingsverslag nodig zijn. Op basis van de geschatte waarde kan een omniumverzekering voorgesteld worden. De premie hangt ook mede af van het bouwjaar en het aantal jaarlijkse kilometers dat je ermee rijdt.

Bij wie kan je terecht?

Als liefhebber ben je misschien wel lid bij een oldtimerclub. Dat is de ideale plek bij uitstek om je zoektocht te beginnen. Bepaalde clubs werken samen met verzekeringsmaatschappijen, waardoor het mogelijk moet zijn om een goedkope verzekering te bekomen voor je oldtimer. Zoals steeds maak je best eerst een online simulatie om een idee te krijgen van de markt.

Oldtimers steeds vaker als alternatieve belegging

Sinds de economische crisis laten steeds meer beleggers zich verleiden tot alternatieve beleggingen. We investeren steeds vaker in goederen waarvan blijkt dat er op relatief korte termijn kans is op een een aanzienlijke waardestijging. Zo is er onder andere een zeer lucratieve markt voor de handel in luxe-whiskeys, waarbij zeldzame of uitmuntende flessen vlotjes van hand wisselen voor honderden tot zelfs duizenden euro’.

Ook wat oldtimers betreft tekenen we echter recordcijfers op: de prijzen swingen de pan uit. In 2014 werd nog een oldtimer Ferrari, een Ferrari 250 GTO uit de vroege sixties meerbepaald, geveild voor meer dan 50 miljoen USD. Dat lijkt misschien een astronomisch hoog bedrag, zelfs voor een wagen waar men als liefhebber dol van is, maar de prijsindex verklaart waarom dit toch een slimme zet kan zijn. Sinds 2013 steeg de prijsindex voor oldtimers met maar liefst 35% – probeer dat maar eens te evenaren met andere beleggingen.

Oldtimer-nummerplaat begint vanaf nu met O

De federale overheidsdienst Mobiliteit kondigt een reeks nieuwe nummerplaat-modellen aan voor onder andere aanhangwagens, motorfietsen, taxi’s en huurauto’s. Ook bestuurders van oldtimers zullen kennismaken met een nieuwe vorm voor het cijfer van hun nummerplaat: vanaf nu begint de identificatie van klassieke wagens met de letter O.

Tot nu toe kregen oldtimers een nummerplaat die vooraan een 1 draagt. Dat is ook het geval bij gewone personenwagens, maar nu wil men een duidelijker onderscheid maken voor voertuigen met een speciaal statuut. Wie bovendien een gepersonaliseerde nummerplaat wenst is eraan voor de moeite: dit behoort dankzij de speciale nummerplaten niet langer tot de mogelijkheden.

Let op: geld lenen kost ook geld.